Castings!

Jag har nog skrivit rätt tråkigt i bloggen den senaste veckan och det är för att det faktist inte händer så mycket just nu! Men jag tänkte berätta lite om vad jag gör när jag har castingar, och hur allting går till och sådär!

Oftast ringer vår manager till oss och berättar när vi har casting och när dom ska hämta upp oss. Oftast är det en timme innan castingen, ibland tillochmed en och en halv timme innan. Och det är för att switch alltid vill vara först på alla castings! Vilket är rätt irriterande för då kan vi få sitta i bilen i en halvtimme å bara vänta på att få gå in på castingen. Vissa dagar sitter man i bilen hela tiden, och åker runt på olika castings, eftersom att de vill vara först på alla castings så tar en casting ungefär en timme. Det beror ju också på hur många tjejer vi är i bilen också såklart!
Castingarna kan vara för vad som hellst egentligen, tidningar, kataloger, tvreklamer, reklam, sminkmärken, aa vad som hellst. Jag har varit på massor med Showcastings, alltså modevisningscastings eftersom att jag är en av dom längsta. Det har tillexempel varit för L´Oreal, Escada, Dolce & Gabbana, Fendi osv. Sedan har jag varit på casting för yamaha, panasonic, vouge, elle, elle girl, nylon (tidningar), sen har jag också varit på massor med katalog castingar som inte ger bra bilder över huvudtaget, men dom betalar bra! Alltså är det bra med katalog!

Castingen går till på de sättet att vi tjejer går in med vår manager/chaufför  (som tyvärr, är helt dum ihuvudet som ni kanske har förstått..haha!!) då får vi vänta tills det är våran tur, antingen går vi fram en och en och visar vår bok medans han berättar om oss. Men de kan också vara så att vi går fram allihopa och ställer oss på en rad, då granskar dom oss topp till tå och kollar vilka domär intresserade av. En gång var vi på just en sån casting, då pekade dom ut mig och en annan tjej som hette Heather, och vi fick gå å byta om till bikini å sedan mätte dom VARRENDA grej på hela våran kropp, rumpa, lår, bröst, midja, armar, axlar, längden på benen,längden på armarna. Haha ja alltså ni förstår, dom mätte verkligen ALLT! Då känner man sig som ett objekt kan jag ju säga.

Vissa dagar kan man sitta i bilen en hel dag utan paus, å då får man äta lunch på seven leven. Men oftast får man en paus på antingen flera timmar eller bara 2, och då orkar man egentligen inte göra så mycket. Något som också är rätt dåligt är att när vi hade som igår, bara 1 casting på kvällen så vill man ju egentligen sticka iväg å göra nått roligt. Men det går oftast inte eftersom att dom kan ringa och säga att man har en extra casting om en timme och att dom kommer och hämtar upp en om 10 minuter. Så alltså måste man nästan alltid vara i området. Vilket suger faktist! Men så e de!

Får man ett jobb så måste man ta sig till det själv, vilket funkar ganska bra eftersom att agenturen skriver ut precis hur man ska åka, med vilken linje och så och tunnelbanan är jätte enkel här och det är super lätt att hitta. Jobben är alltid jätte olika, så de e svårt att säga hur ett jobb oftast går till. Ibland är det i en studio och ibland utomhus, jag gillar utomhus mest för då känns det inte så himla modelligt och pose´igt! Det känns mer naturligt å så e de mycket roligare också, om de inte är i december på djurgården klockan 9 på en fredagkväll!! USCH, pappa kommer du ihåg? haha!

Jaja, men nu har ni fått en liten inblick på hur mina dagar kan se ut, hoppas ni är lite nöjda med ett seriösare inlägg iaf!!
Här kommer lite bilder,

    

Första bilderna är från Escada, andra två är från Ralph Lauren (ungefär en fjortondel av deras butik, kolla pike tröjorna, som i ett bibliotek typ. SJUKT fina grejer på Herr, OCH på Dam såklart!) Sista bilden är på ett stort palats som jag springer förbi varje morgon, vet inte va de e för hus, med maffigt är det iaf!

Hörs ikväll!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja, verkligen kul att höra lite mer om dina dagar. Bra inlägg och fina bilder.

2009-07-30 @ 09:01:34
Postat av: anna

sååååååååååå snygg mikaela!!! :)

2009-07-30 @ 19:39:45
URL: http://ensvenne.blogg.se/
Postat av: Johanna

Very nice! :D

Själv sitter jag och inväntar avgång till jobbet. Lite halv seg idag faktiskt, men det är bara att bit ihop :)

2009-07-31 @ 06:16:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0